اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد
سرخط خبرها

شکسته شدن قامت نستعلیق در سوگ حضرت زهرا (س)

  • کد خبر: ۱۹۹۹۹۵
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
شکسته شدن قامت نستعلیق در سوگ حضرت زهرا (س)
گزارشی از برگزاری نمایشگاه آثار خوش نویسی «یاس کبود» در نگارخانه رضوان.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز در آستانه فرارسیدن دهه فاطمیه و ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (س)، نمایشگاه خطاطی «یاس کبود» مشتمل بر آثار خطاطی استاد علی اکبر رضوانی در نگارخانه رضوان مشهد دایر است و تا پنجشنبه ۲۳آذرماه از ساعت۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. آثار این نمایشگاه با موضوع شهادت حضرت زهرا (س) و در سبک شکسته نستعلیق است که در سال های۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به رشته تحریر درآمده است.

علی اکبر رضوانی، کاتب خراسانی قرآن کریم، از شاگردان استاد یدا... کابلی است. او در سال ۱۳۸۹ موفق به کسب درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور شد. رضوانی مدرس انجمن خوش نویسان و دانشگاه فرهنگیان مشهد و مکتب هنر رضوان است و کتابت قرآن کریم، صحیفه سجادیه، گلستان سعدی، رباعیات خیام و... جزو آثار فاخر هنری اوست.

مشهد از قطب‌های اصلی خط شکسته نستعلیق است

علی اکبر رضوانی در حاشیه برگزاری نمایشگاهش گفت: نمایشگاه خوش نویسی «یاس کبود» شامل ۴۹اثر با خط شکسته نستعلیق و در فرم‌ها و ترکیب‌های مختلف مانند سطر، غبارنویسی، دایره نویسی و سیاه مشق است که در وصف حضرت زهرا (س) و به مناسبت ایام شهادت ایشان برگزار شده است. وی خراسان رضوی به ویژه مشهد را از قطب‌های اصلی خط شکسته نستعلیق در ایران دانست و افزود: ما استادانی برجسته مثل عباس علی صحافی مقدم، علیرضا کدخدایی، جواد لنگری، محدثه آدمیان، عباس آگهی و علی اکبر زرقی داریم و به واسطه این‌ها خوش نویسی مانند سایر هنر‌ها درحال ادامه دادن مسیر خودش است که امیدواریم توجه بیشتری به این هنر شود.

رضوانی از خط شکسته نستعلیق به عنوان یکی از خطوط مهم اسلامی و ایرانی نام برد و ادامه داد: تنوع ترکیب، فرم و فضا و شکل متنوع کلمات و حروف موجب تمایز این خط از سایر خطوط شده است. این خط، یک خط اصیل ایرانی به تمام معناست که تا پنج دهه قبل، از آن در مکاتبات کشور ازجمله تنظیم اسناد و نامه نگاری‌های حکومتی استفاده می‌شده و به مرور جنبه زیبایی گرفته و خاص شده است. اکنون نیز به عنوان اثر هنری به دست خوش نویسان در قالب قطعه یا کتاب با نهایت دقت انجام می‌شود.

این هنرمند استقبال از نمایشگاه «یاس کبود» را خوب قلمداد کرد و ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های هنری به حمایت بیشتری نیاز دارد و علاوه بر مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی که وظیفه اش را انجام می‌دهد و یکی از نگارخانه‌های فعال و پویا در کشور است، هنرمندان نیازمند حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری هستند.

رضوانی یادآور شد: موفقیت در کار فرهنگی نیازمند انجام کار فرهنگی است که ابعاد مختلفی دارد و یکی از آن‌ها هنر است. یکی از این هنر‌ها خوش نویسی است که اگر به آن توجه شود و امکانات بیشتری در اختیار هنرمندان قرار داده شود، متضرر نخواهند شد.

این هنرمند در پایان گفت: خوش نویسی هنری پویاست و امیدوارم روزی به دوران اوج استقبال از هنر برگردیم. هرچه جوانان بیشتر جذب هنر شوند، خوش نویسی یا سایر هنر‌ها فرقی ندارد، ما در مقابل تهاجم فرهنگی مقاوم‌تر هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->